
Kirjoittaja: Hanna Rautio - Julkaistu:
Miten toimia, jos kengän BOA-mekanismi menee rikki?
Rullavaijerikiristykset (kuten BOA-mekanismit) ovat yleistyneet kengissä viime vuosina, ja niitä löytyy niin urheilukengistä kuin työjalkineistakin. Eikä ihme, nehän on ihan näppäriä ja tarjoavat nopean ja tiukasti pysyvän kiristyksen ilman nauhojen kanssa temppuilua. Mutta mitäs sitten jos mekanismi menee rikki?
Ensimmäiseksi on hyvä tietää, että markkinoilla on monenlaisia rullavaijerimekanismeja, eikä yksi käy suoraan toisen tilalle. Rullavaijerimekanismit ovat kuin auton varaosat – ne ovat merkki- ja mallikohtaisia – ja kaikki mekanismit eivät automaattisesti ole BOA-mekanismeja. BOA-on tuotemerkki rullaveijerimekanismille, samoin kuin Apple tai Samsung älypuhelimille.
Toiseksi, erityisesti BOA-merkkisillä rullamekanismeilla on erillinen takuu kengästä. Jos se rikkoutuu, voit tilata sen tilalle uuden vaikka kengät olisivat useamman vuoden vanhat. On kuitenkin hyvä ottaa huomioon, että tämä koskee vain BOA-tuotemerkin mekanismeja, joten mekanismin erillistakuu kannattaa aina varmistaa jälleenmyyjältä.
Aina ei tarvitse vaihtaa
Noniin, tärkeimmät on saatu alta pois. Mites sitten toimitaan, jos mekanismi nyt sitten sattuu hajoamaan?
Ensimmäinen askel on arvioida, että mistä kohtaa mekanismi on rikki. Esimerkiksi jos vaijeri on vain katkennut, mutta pituutta riittää uudelleenkiinnitykseen, se voidaan vain kiinnittää takaisin rullan sisälle. Mutta jos mekanismin kotelo on rikkoontunut, täytyy koko mekanismi vaihtaa.
Korjausarvion voit pyytää vaikka suutariltasi, lähettämällä hänelle valokuvan kengästä tai käymällä paikanpäällä. Jos vaijerissa riittää mittaa, suutarisi voi uudelleenkiinnittää sen samalla kun käyt näyttämässä kenkää. Samoin, jos rulla on vain irti kelkastaan, mutta ei varsinaisesti rikki, sekin saadaan suutarin taitavissa käsissä takaisin paikalleen.
Korjaussarjan tilaaminen
Joskus mekanismiin on saattanut kuitenkin kolahtaa jotakin, tai se on maistunut karvaiselle kaverille ja koko rulla on atomeina. Tällöin koko mekanismi tulee vaihtaa.
Silloin nopein ja helpoin tapa, on ottaa yhteyttä kengän jälleenmyyjään – kyllä, vaikka kengät olisivat jo useamman vuoden vanhat. Jälleenmyyjän velvollisuus on tilata valmistajalta jalkineeseen sopiva korjaussarja. Jos jälleenmyyjä ei enää myy kyseistä jalkinetta, voit myös ottaa yhteyttä suoraan valmistajaan ja tilata korjaussarjan suoraan sitä kautta.
Joissakin tapauksissa valmistaja haluaa, että rikkinäiset kengät lähetetään heille ja he vaihtavat mekanismin puolestasi. Joskus jälleenmyyjät taas tarjoavat mekanismin vaihtopalvelua, jolloin he tilaavat ja asentavat varaosat puolestasi. Joskus he vain tilaavat mekanismin ja ohjeistavat ottamaan yhteyttä lähimpään suutariin – tai asentamaan mekanismin itse.
Itsekin voi vaihtaa
Rullavaijerimekanismin voi tottakai vaihtaa myös itse, mutta tarvitset silti aina ensin kenkääsi sopivan korjaussarjan.
Pakkauksen mukana tulee tarvittavat työkalut ja selkeät ohjeet, joten onnistut varmasti vaihtamaan mekanismin tarvittaessa itsekin. Katso alta Sievin ohjevideo BOA-mekanismin vaihtamisesta – näillä ohjeilla pystyt myös tarvittaessa kiristämään vaijerinkin itse.
Rullavaijerimekanismin vaihtaminen on siis mahdollista - ja helppoa, kunhan muistat;
- Pyydä ensin suutariltasi korjausarvio
- Tilaa tarvittaessa kenkääsi sopiva korjaussarja jälleenmyyjältä (tai valmistajalta)
- Vaihdata mekanismi - itse, jälleenmyyjän tai suutarisi kautta
Ota siis rohkeasti yhteyttä jos mekanismisi hajoaa, niin katsotaan yhdessä, tarvitsetko korjaussarjan vai saadaanko se korjattua ilman :)